Oljemålning föreställande kvinna på höloft, målad av Anders Zorn.

Museets Zornmålning visas på Petit Palais i Paris

”På höloftet”, Anders Zorns realistiska målning av en arbetande kvinna kan snart ses på en stor Zorn-utställning i Paris.

Det var en frisk och stark målning Anders Zorn åstadkom 1892 när han förfärdigade ”På höloftet”. Realistiskt kroppsarbete, stilen kallas ofta naturalism och visar en stark kvinna som lyfter en väldig höfamn som ska ner till korna inunder loftet. Motivet hade prövats en gång förr, av J F Höckert i ett livlöst och betydligt mer pedantiskt måleri, nästan trettio år tidigare.

Lusten är arbetets kraft, men lusten är också det doftande höet och det fyller faktiskt större delen av målningens yta. Med Zorns mästerliga teknik blir ”hökänslan” en luftig volym med doft och tydlig gestalt. Så blir realismen också sensuell, med verklighetskänsla. För envar som någon varit nära hö är den bekräftande, för andra en åskådlig berättelse. Denna realism var illa sedd 1892. Samtidigt med ”På höloftet” målade Zorn ”Mora marknad”. Där sover en asberusad man fyllan av sig. På dikesrenen, med flaskan intill sig och flickan tålmodigt väntande. En sann berättelse om det största marknadsnöjet , men motbjudande och vulgärt tyckte den dåtida kritiken. Realismen var kanske sann, men inte uppbygglig.

Målningen visas nu på en utställningen på Petit Palais i Paris ”Anders Zorn. Le maitre de la peinture suédoise”. Utställningen pågår 15:e september – 17:e december 2017.

”På höloftet” tillhör de målningar som skänktes till Fornminnessällskapet1904 för att utgöra grunden till en representativ konstsamling. Initiativet togs av slottsarkitekten Agi Lindegren, en hudiksvallsson med de bästa kontakter i dåtidens kulturelit. 1972 stals tavlan, tillsammans med andra konstverk från Hälsinglands museum, och kom inte till rätta förrän 1978. Den är bland de konstverk som oftast lånas ut till andra museer och institutioner i Sverige och övriga Europa.