Två serafer, änglahuvuden, ur museets samlingar.
Hälsinglands Museum (Inventarienummer: HM4903)

På flykt med barockens änglar

Sex änglar kom till Hälsinglands museum 1906. Ja, egentligen kom de till Hälsinglands fornminnesällskap, museets organisatoriska föregångare. Märkligt nog skänktes de av hustrun till museets verkligt store donator och välgörare, Agi Lindegren. Hustrun hette Annie, f Hjortsberg. Agi var hudiksvallsson, slottsarkitekt och en dekorativ fantast, han ritade nya kyrkor och restaurerade gamla, den allra först restaurerade var Hudiksvalls kyrka 1888.

Men änglarna då, jo de hade ursprungligen huggits fram av den skickliga Burchard Precht för högaltaret i Uppsala domkyrka. Det var 1731, men runt 1890 for hela altaret ut då en annan stor restauratör och arkitekt, Helgo Zettervall, lät utföra den stora renovering som gav domkyrkan sitt nuvarande utseende.

1905 placerades samma altaruppsats i nyuppförda Gustav Vasa kyrka, efter att ha vilat sig på Nordiska museet i några år. Den köptes av församlingen och uppenbaraligen togs nu några av änglarna bort och skickades till hemstaden. Som en gåva från arkitektens hustru. Agi Lindegren var arkitkekten bakom den nya kyrkan, inspirerad av italiensk senbarock.

Nu 2017 har Gustav Vasa kyrka renoverats och ska återinvigas den 3 december. Då ska en utställning påminna om den lärorika historien kring kyrkan, kring änglars öden och deras färder. Och Hälsinglands museums nykonserverade änglar ska åter få befinna sig i närheten av sitt ursprung, nämligen Prechts storståtliga altare från barockens gyllene slutperiod.

Och Agi Lindegren, som dog 1927, han vilar i kolumbariet under Gustav Vasa kyrka och befinner sig där i klädsam närhet till sitt stora verk och sina änglar, nu samtliga av dem.

Publicerad