John Sten – 1917

Foto: Hälsinglands Museum

Paris torsdag… I morgon är jag bjuden på frukost hos bankdirektören… har varit där idag en stund på eftermiddagen och gjort några studier, träffade direktören som var synnerligen älskvärdig på allt sätt, han förvånades att jag icke ville spisa med honom när jag ändå arbetar där. (brev till Valborg Jensen, troligen i början av 1917)

Världskrig i Europa och John Sten från Hudiksvall satt fast i Paris. Skulle vintern 1917 bli lika fattigt kall? En sak kunde han glädja sig åt – beställningen från bankdirektören Gunnar Schönmeyer: en triptyk, en stor målning i tre delar.

Rent dekorativ sak, bara någonting riktigt vackert utan djupare mening för direktörens matsal i Paris. Den langust, eller hummer som ligger framför de nakna flickorna har ingen symbolisk mening. Den betyder detsamma som modellerna. Ett ornament i paradiset, om nu nakna modeller är utmärkande för den orten.

Målningen gjorde alltså omedelbart succé i svenska kolonin i Paris. Och det verk som innebar John Stens genombrott fick namn efter en uppskattad delikatess, ”la langouste”. Märkligt nog kallas den inte hummern. Nakenheten i centralpartiet smakar herrum, blicken är patriarkal och egendomligt själlös. Flyglarnas motiv är tropiskt frodiga: fåglar, färger, växter och yppighet. Borta är kubismens hårda kanter, dess färgrikedom är kvar. Full av mening.

Succé alltså, och medan de franska offensiverna kör fast i hopplösa massakrer i Flanderns skyttegravar väntar nya beställningar från Schönmeyer och John Sten slipper undan både fattigdom och kyla.