Tre konflikter i Gävleborg som förändrade historien

Ett pedagogiskt material om källkritik och historiebruk

Tre händelser i vårt län som alla på sitt sätt bidragit till att förflytta samhällets ståndpunkter under 1900-talets första del. Ljusne 1905, Mackmyra 1906 och Sandarne 1932. De tre berättelserna utgår ifrån hur fackföreningsrörelsen gradvis stärktes och hur föreningsrätten blev en självklar del av överenskommelsen.

Utifrån arkivmaterial som tidningsartiklar, fotografier, vykort, fanor och standar och affischer vill vi visa hur olika sidor skildrade händelserna. Eleverna får göra källkritiska överväganden och undersöka hur historia kan brukas i olika syften.

Handledning

Välkommen att ladda ner materialet här. Hoppas att du finner inspiration till att vilja jobba med källkritik och historiebruk. Hör gärna av dig till oss med frågor.

Ladda ned

Målgrupp: Åk 9, gymnasiet, vuxenutbildning och folkhögskola
Producerat av: Hälsinglands Museum, Arkiv Gävleborg och Länsmuseet Gävleborg, 2016

Kontakt och information