Här har vi samlat material för dig som undervisar i estetiska ämnen och vill arbeta med utställningen Rosa Taikon – konsten och kampen. Som titeln antyder så utgår utställningen ifrån två teman: Rosa Taikons konstnärliga arbete och hennes kamp för mänskliga rättigheter. Den här sidan fokuserar på utställningens första tema: konsten. Här utgår vi ifrån Rosa Taikons konstnärskap. Vad var unikt med Rosa Taikons smycken? Vad präglade hennes konstnärskap? Här finns möjlighet att behandla konsthistoria, materiallära, hantverkstekniker, konstnärligt skapande och kulturella influenser.
Utställningen bygger på donationen av Rosa Taikons silversmidesateljé som Hälsinglands museum mottog 2017. Hela donationen ingår idag i samlingarna vid Hälsinglands museum. Du kan läsa mer om samlingen här.
Pedagogisk handledning
Till utställningen finns en handledning för pedagoger. Här finns en introduktion till utställningen och samlade övningar som kan göras inför, under och efter ett museibesök. Läs gärna förordet till handledningen innan du börjar lektionsplaneringen.
Till handledningen finns fem olika “kit” med material från utställningen. Du kan ladda ned handledningen och kiten här:
Handledning (PDF)
Kit 1: Smyckenas former
Kit 2: Skisserna och smyckena
Kit 3: Smyckenas namn och Rosas egen röst
Kit 4: Bildanalys
Kit 5: Tidslinjen
Här hittar du utökad information om handledningens kopplingar till läroplanen:
Rosa Taikon – Läroplan för gymnasiesärskolan (GYSÄR 13)
Rosa Taikon – Läroplan för grundsärskolan (LGRSÄ 11)
En lektion på museet
Besök i utställningen rekommenderas från åk 4 och upp till vuxenundervisning. En museilektion bokas i överenskommelse med museet, vi kan erbjuda tider på vardagar mellan kl. 9.30-16. Beroende på gruppens storlek och ålder kan besöket ta mellan 45-90 minuter. Exakt tid för visning samt speciella önskemål av visningens teman överenskommes i kontakt med museet. Kontaktuppgifter finns längst ned på sidan.
Utställningen är en av Hälsinglands museums basutställningar. Det innebär att det finns möjlighet att återkomma till utställningen med flera klasser, eller för att fördjupa sig i något ämne.
Innan besöket rekommenderar vi att först titta på den här introduktionsfilmen. Diskutera sedan med eleverna:
- Vem var Rosa Taikon?
- Vad jobbade Rosa med?
- Vad hette tekniken som Rosa Taikon arbetade med?
- Hur kan konst och kultur påverka samhället?
Introduktionsfilm inför utställningsbesök
En lektion i klassrummet
För dig som inte har möjlighet att besöka utställningen finns möjlighet att arbeta med ämnet ändå. Nedan har vi samlat material som kan användas i klassrummet. Det kan även användas som fördjupningsmaterial för dig som besökt museet med din klass.
Rosa Taikon – konstnärskapet
Angelica Ström är dotter till Katarina Taikon, som var Rosa Taikons syster. I den här filmen berättar hon om sin mamma och sin moster, hur det var att växa upp med dem och deras kamp för romers rättigheter. Angelica går också att boka in för klassrumsbesök. Kontakta museet (uppgifter nedan) för mer information.
Rosas anslagstavla (för högstadiet – länk till annan webbplats)
På webbplatsen sverigeshistoria.se finns lektioner och lärarhandledningar för historieundervisning i högstadiet. Lektionen Rosas anslagstavla handlar om hur Rosa Taikon blev konstnär och varför hon skapade de smycken hon gjorde.
12 minuter om Rosa Taikon (länk till annan webbplats)
Elin Thomasson vid Hälsinglands museum berättar om Rosa Taikons liv, konst och gärning.
12 minuter om Rosa Taikon på romani chib/arli (länk till annan webbplats)
Abedin Denaj berättar om Rosa Taikons liv och gärning på romani chib/arli.
12 minuter om Rosa Taikon på finska (länk till annan webbplats)
Lina Puranen berättar om Rosa Taikons liv och gärning på finska.
12 minuter om Rosa Taikon på romani chib/kelderash (länk till annan webbplats)
Jenni Kay berättar om Rosa Taikons liv och gärning på romani chib/kelderash.
12 minuter om Rosa Taikon romani chib/lovari (länk till annan webbplats)
Margrethe Balok berättar om Rosa Taikons liv och gärning på romani chib/lovari.