Konstnär: Björn Hedlund

Rosa Taikon: Samhällsorienterade ämnen

Här har vi samlat material för dig som undervisar i samhällsorienterade ämnen och vill arbeta utifrån utställningen Rosa Taikon – konsten och kampen. Som titeln antyder så bygger utställningen på två teman: Rosa Taikons konstnärliga arbete och hennes kamp för mänskliga rättigheter. Här fokuserar vi på utställningens andra tema: kampen, utifrån Rosa Taikons livsberättelse. Hur var det att växa upp som dotter till en kelderashromsk pappa i mitten av 1900-talet? Varför och hur kämpade Rosa Taikon för romers rättigheter? Här finns möjlighet att behandla de nationella minoriteterna, diskrimineringsfrågor, demokratisk infrastruktur och jämställdhet.

Utställningen bygger på donationen av Rosa Taikons silversmidesateljé som Hälsinglands museum mottog 2017. Hela donationen ingår idag i samlingarna vid Hälsinglands museum. Du kan läsa mer om samlingen här.

Pedagogisk handledning

Till utställningen finns en handledning för pedagoger. Här finns en introduktion till utställningen och samlade övningar som kan göras inför, under och efter ett museibesök. Läs gärna förordet till handledningen innan du börjar lektionsplaneringen.

Till handledningen finns fem olika “kit” med material från utställningen. Du kan ladda ned handledningen och kiten här:
Handledning (PDF) 
Kit 1: Smyckenas former
Kit 2: Skisserna och smyckena
Kit 3: Smyckenas namn och Rosas egen röst
Kit 4: Bildanalys
Kit 5: Tidslinjen

Här hittar du utökad information om handledningens kopplingar till läroplanen:
Rosa Taikon – Läroplan för gymnasiesärskolan (GYSÄR 13)
Rosa Taikon – Läroplan för grundsärskolan (LGRSÄ 11)

En lektion på museet

Besök i utställningen rekommenderas från åk 4 och upp till vuxenundervisning. En museilektion bokas i överenskommelse med museet, vi kan erbjuda tider på vardagar mellan kl. 9.30-16. Beroende på gruppens storlek och ålder kan besöket ta mellan 45-90 minuter. Exakt tid för visning samt speciella önskemål av visningens innehåll överenskommes i kontakt med museet. Kontaktuppgifter finns längst ned på sidan.

Utställningen är en av Hälsinglands museums basutställningar. Det innebär att det finns möjlighet att återkomma till utställningen under flera år, och arbeta med olika ingångar.

Innan besöket rekommenderar vi att först titta på den här introduktionsfilmen. Diskutera sedan med eleverna:

  • Vem var Rosa Taikon?
  • Vad jobbade Rosa med?
  • Till vilken minoritetsgrupp hörde Rosa Taikons familj?
  • Vad hette Rosa Taikons syster, och vad gjorde hon?

Introduktionsfilm inför utställningsbesök

En lektion i klassrummet

För dig som inte har möjlighet att besöka utställningen finns möjlighet att arbeta med ämnet ändå. Nedan har vi samlat material som kan användas i klassrummet. Det kan även användas som fördjupningsmaterial för dig som besökt museet med din klass.

Rosa Taikon – Att växa upp som rom

Angelica Ström är dotter till Katarina Taikon, som var Rosa Taikons syster. I den här filmen berättar hon om sin mamma och sin moster, hur det var att växa upp med dem och deras kamp för romers rättigheter. Angelica går också att boka in för klassrumsbesök. Kontakta museet (uppgifter nedan) för mer information.

Film: Konstnärsskapet

Johans arbetsbok (för högstadiet – länk till annan webbplats)

På webbplatsen sverigeshistoria.se finns lektioner och lärarhandledningar för historieundervisning i högstadiet. Lektionen Johans arbetsbok handlar om Rosa Taikons pappa och ger elever möjlighet att lära sig om hur det var att leva som rom i Sverige under första halvan av 1900-talet.

Rosas anslagstavla (för högstadiet – länk till annan webbplats)

På webbplatsen sverigeshistoria.se finns lektioner och lärarhandledningar för historieundervisning i högstadiet. Lektionen Rosas anslagstavla handlar om att Rosa och hennes syskon inte fick gå i skola som barn, och hur hon ville förändra det som vuxen.

Katitzi

Katarina Taikon har beskrivit sin uppväxt genom de självbiografiska barnböckerna om Katitzi. Böckerna finns på ditt bibliotek och är även inlästa av Sveriges radio.
Lärarhandledningar till böckerna finns att ladda ned hos Natur & Kultur.

Vad är nationella minoriteter?

I Sverige har vi fem nationella minoriteter. För att kulturerna, traditionerna och språken inte ska försvinna har minoriteterna särskilda rättigheter. Här förklaras det på 2,5 minuter:

Ge mig fem – en film om nationella minoriteter

Romsk historia och Antiziganism på 151 sekunder

En kortfilm som i kort format går igenom svenskromsk historia.

En lång historia av förtryck och fördomar förklarad på 151 sekunder

12 minuter om Rosa Taikon på svenska(länk till annan webbplats)

Elin Thomasson berättar om Rosa Taikons liv och gärning på svenska.

12 minuter om Rosa Taikon på romani chib/arli (länk till annan webbplats)

Abedin Denaj berättar om Rosa Taikons liv och gärning på romani chib/arli.

12 minuter om Rosa Taikon på finska (länk till annan webbplats)

Lina Puranen berättar om Rosa Taikons liv och gärning på finska.

12 minuter om Rosa Taikon på romani chib/kelderash (länk till annan webbplats) 

Jenni Kay berättar om Rosa Taikons liv och gärning på romani chib/kelderash.

12 minuter om Rosa Taikon romani chib/lovari (länk till annan webbplats)

Margrethe Balok berättar om Rosa Taikons liv och gärning på romani chib/lovari.