Vad är meningen med reklam? Egentligen? Ville man med denna bild från 1970-talet sälja vindsurfbrädor eller bilar eller – vilket är mindre troligt – sälja en symbios av dessa två fortskaffningsmedel? Reklamen, i all sin banalitet, ställer bildtolkningen på huvudet. Dess inneboende mening finns alltid någon annanstans.
Lägg märke till den förskrämda kvinnan inne i GTI-modellen, hon håller krampaktigt i ratten eftersom hon just blivit varse att en främmande man på surfbräda landat på hennes biltak. Senare ska hon berätta att upplevelsen följt henne genom livet som ett slags komiskt trauma. Vill jag tro. Den unge mannen i sin slimmade våtdräkt är mer opersonlig, eftersom han enbart är ett reklamobjekt är han inte förvånad utan förtjust i sin position, saknar alltså djupare personlighetsegenskaper.
I en sedan decennier bortglömd schlager finns påståendet att allting går att sälja med mördande reklam: Kom å köp, konserverad gröt! Diktade och sjöng Ulf Peder Olrog en gång. Egentligen var hans rim samhällskritiska, slagdängan kom till under världskrigets ransoneringar när mindre moraliska köpmän skapade fuskvaror som surrogat, i visan säljer dessa entreprenörer konserverad gröt framställd av sågspån och vassla. Tveksamt smakligt.
Själva ordet reklam kommer ur franskans réclamer som betyder anropa, från latinets reclámo = ropa högt. Vilket nästan är tillräckligt som lärd förklaring, men om någon söker mer samhällskritik finns åtskilliga böcker, från Sven Lindqvists Reklamen är livsfarlig (1957) och framöver.
”Jag ville inte vara tvungen att tjäna pengar för att betala av på en soffa. Jag ville inte sälja liv för att köpa soffa.” Säger Lindqvist och etablerar existentialistiskt allvar i en värld av strunt eller emellanåt livsfara. Femtiotalets marlbororökande machomän fick ju betala dyrt för kombinationen av virilitet, reklam och cigaretter.
GTI betyder någonting betydelselöst, särskilt i en tidsålder som på allvar lämnar fossilberoendet, tillika motorstarka små modeller. Som en gång flög fram över vägarna, surfande på den ekonomiska tillväxtens kolväten, illusioner och tjuskraft. ”Allting går att svälja med mördande reklam, även lagom söt konserverad gröt.”