Hoppa till innehåll

avmönstrad

Bildens meningar

Vackra är Gunnar Lagers bilder nästan alltid. Vackra och berättande, fastän studiofotograf i Hudiksvall tycks han också ha arbetat med reportagebild åt olika dagstidningar. Och då hade han blick för pressfotots krav, sådant som humor, dramatik, precision.

Bilden av den rökande sjömannen har en kort påskrift på baksidan: ”Besättning på sjunken båt”. Inget datum, inga namn, varken på besättningen eller det sjunkna skeppet. Sådant som brukar noteras i sjöfartssammanhang, listornas kunskap. Eftersom bara två man finns avbildade (det finns ytterligare ett fotografi) kan man kanske dra slutsatsen att båten inte var särskilt stor, en skuta i kusttrafik?

Sjömannen som lutar sig mot det räddande fartygens däck, eller om det nu heter durk, drar sina bloss och ser ut som man förväntar sig av en 1950-talets sjöbuss, fransk basker och träskor. Bilderna i ”närheten” var nämligen från 1953, därav denna grovdatering.

Sjömannen finns inte längre som populärkulturell schablon eller ikon eller synlighet. Ingen tycks vara sjöman längre när fartygen seglar under bekvämlighetsflagg med asiatisk besättning till låglön. Ingen älskar havets våg eller Nordsjöns brus eller Maj på Malö och Thåströms raspiga tolkning av Bluebird av Hull är som en svart saga ur förfluten tid, hemsk och vacker. Och Martinsons dikter om koltrampen som är så förfelad där den lägger till vid en sotig kaj är bara dikt.

Den femtiotalstuffe sjömannen blev inte kvar ombord, lyckligtvis. Han röker avslappnat sin fimp och mönstrar väl på igen om nån vecka. Och Gunnar Lagers bild handlar för oss om ett immateriellt kulturarv, mitt mellan det dokumentära och det estetiska. En sjöman, numera utsjungen ur sitt historiska sammanhang.

Jan-Olov Nyström

Publiceringsdatum

  • Publicerad