Foto: Hilding Mickelsson / Hälsinglands Museum (Inventarienummer: HMM112254)

Gömmens Mari

I all bildtolkning finns en strävan efter att finna rörelsecentrum. Eller berättelsens kärna, den som gör sammanhang, skapar mening. Tvärt emot vad man kan tro saknar alltså reklambilden centrum eftersom den saknar alternativ. Sådana bilder är mönster eller dekoration, men kan aldrig bjuda in till tolkning.

Den här bilden av en åldrad kvinna på en enkel förstutrapp har däremot komplexitet. Ja, så pass att man lika gärna kunde säga att den här bilden med tre kattor och stora mjölkkärl på tork behöver en utförligare tolkning. Inte bara en beskrivning.

Bildinfon är sparsam från Mickelsson: Gömmens Mari (Maria Persson), Östra Höle, hösten 1965.

Gömmens var gårdsnamnet, ingenting påminner om en storståtlig hälsingegård, men Hälsingland är det ändå. Hon Maria står framför en inklämd dörr som verkar leda in i ett uthus, en bod eller kanske ett lider som förbinder med fäxet, alltså ladugården. En yvig pelargon hälsar välkommen. Kattorna verkar exalterat ivriga efter spenvarm mjölk, snor sig runt den egna axeln som bara kattor kan. Hygienen hos de uppställda mjölkkärlen är avgörande. Oavsett om det är femton-, tjugo- eller trettioliterkrukor som paraderar så ska de ju levereras till mejeriet och sånt ställer krav på ordentlig diskning, lukten av skurmedel var alltid starkare än lukten av smått surnad mjölk. För den som minns. Mitt mellan krukorna står mjölkmaskinens kärl och mjölksilen, småbruket är på väg in i moderniteten.

Man ser en triangel med tre punkter av liv: kor, människa, katt. Livet utspelar sig mellan dessa. Småbrukarlivet som idag är historia enbart. Hennes starka händer, kattornas karusell, de grå brädväggarna med sina ribbor. Allt är på riktigt, ingenting är mönster, ingenting dekoration.