Hälsinglands museum lånar sommaren 2021 ut verket Dubbelporträtt i ateljén av Gösta Bohm till Göteborgs konstmuseum. För första gången visas i Sverige en stor, internationell utställning över mellankrigstidens realistiska måleri i den kommande utställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939.
Under 1920-talet framträdde i Europa ett måleri som bröt med modernismens utveckling mot abstraktion för att istället återknyta till ett realistiskt bildspråk med rötterna i renässansen. Konstnärerna skildrade världen omkring dem, storstaden med dess moderna arkitektur, transportmedel och nöjespalats men också stilleben och porträtt.
Under 1920-talet hade Gösta Bohm studerat på flera konstskolor i Dresden. Han började på konstakademien i Dresden efter att ha målat en kopia av Botticellis Madonna del Magnificat. I dubbelporträttet från 1928 ser vi konstnärsparet Marthe och Gösta Bohm bara något år efter att de slagit sig ned i Sverige och Hudiksvall. I bakgrunden ses Marthe vid ett staffli målandes ett Hudiksvallsmotiv, i förgrunden sitter Gösta med en nystartad skiss. Referenserna till Hälsingland är flera, både delsbokistan Gösta sitter på och skåpet i hörnet är sprungna ur den den folkliga konsten i landskapet.
Utställningen öppnas i Göteborg 12 juni och pågår fram till 19 september. Tillsammans med Dubbelporträtt i ateljén visas framstående verk av internationellt uppmärksammade konstnärer som Meredith Frampton, Pyke Koch och Christian Schad, men också av svenska konstnärer som Stina Forssell, Arvid Fougstedt och Otte Sköld.