Ylva Ceders måleri är mycket tillgängligt och figurativt, hennes fotorealistiska bilder öppnar sig direkt för betraktaren. Men de osäkrar också den bildvärld vi vant oss vid. Det som vid första anblick verkar vara en behaglig illustration till en hälsingegårdstur eller en bild som lockar till en sommaröppen medeltidskyrka visar egentligen något helt annat. Väggarna pryds av arabiska ryttarsoldater eller geometriska moskémönster. Det är fortfarande vackert men som betraktare är man förflyttad.
Till andra sammanhang, kulturmönster, ideal, estetik. Samtidigt är inramningen hemtam.
Ylva Ceders konst är lågmält självklar, mer än politisk. Den visar hur kulturarv förenas i gemensamma frågor, kanske i diskussion. Som de alltid har gjort, kultur inspirerar annan kultur. Renässansen vurmade för antika ideal från Grekland och Rom, kristendomen hämtades ur den romerska smältdegeln av folk, språk, traditioner. Det latinska alfabetet blev vårt skrivsätt, inte runorna.
Ylva Ceder målar på träpannå, exempelvis björk som skapar en speciell textur i måleriet. Hon är också en ljusmålare med stor och klassisk rumskänsla. Hon är född 1976 och bor och arbetar i Stockholm.